شمع های کونیک دار همانطور که در تصویر مشاهده میکنید فاقد واشر هستند و قسمت نشیمن شمع دارای لبه ای انحنا دار ( کونیک دار ) است و آببندی محل نصب به کمک همان کونیک انجام میشود.
ولی شمع های واشر دار در قسمت نشیمن انحنایی ندارند و به جای آن برای آببندی از واشر استفاده شده است.
خب تفاوت شمع کنیک دار و واشر دار چیست ؟
همانطور که در بالا گفته شد تفاوت در نوع آببندی محل نصب شمع است که یکی به کمک کونیک آببندی میشود و یکی به کمک واشر.
شمع کونیک دار بهتر است یا شمع واشر دار ؟
به طور کلی هیچ یک از این مدل شمع ها نسبت به مدل دیگر برتری ندارند. ولی …
خب اگر برتری نسبت به هم ندارند پس چه فرقی میکنه که کونیک دار ببندیم یا واشر دار ؟
درسته که به طور کلی برتری نسبت به هم ندارند ولی به هیچ عنوان نباید از آنها به جای هم استفاده کرد زیرا نوع طراحی سر سیلندر خودرو است که تعیین میکند از چه نوعی استفاده کنیم. اگه در طراحی موتور شمع کونیک دار در نظر گرفته شده باشد نباید برای آن موتور از شمع واشر دار استفاده کنیم.
چرا نباید از این شمع ها به جای یکدیگر استفاده کرد ؟
همانطور که در بالا گفتیم چه کونیک و چه واشر هر دو برای آببندی محل نصب شمع استفاده میشوند و اینکه طراحی موتور خودرو تعیین میکند که چه نوعی را استفاده کنیم یعنی به عنوان مثال برای موتور EF7 شمع پایه کوتاه واشر دار استفاده شده است که اگر برای این موتور شمع کونیک دار استفاده شود باعث میشود که محل نصب شمع به خوبی آببندی نشود و فشار احتراق از آنجا نشت پیدا کند و راندمان موتور کاهش یابد همچنین استفاده از شمع نادرست باعث زودتر خراب شدن شمع و همینطور بد کارکردن موتور میشود.
“اخیرا دیده شده برخی از همکاران برای موتور EF7 استفاده از شمع های جدید کونیک دار را پیشنهاد میکنند و برای آنها تبلیغات گسترده ای هم انجام میدهند این در صورتی است که شاید استفاده از این شمع ها تنها در کارکرد های ابتدایی بی مشکل و خوب باشد ولی قطعا پس از کارکرد نه چندان بالا و فرار کمپرس از محل نصب شمع ها باعث افت راندمان و توان خودرو میشوند و بد کارکردن خودرو را نیز به همراه دارند.