کاربرد پیستون در خودرو و اجزای تشکیل دهنده ان

menuordersearch
dena-yadak.ir
سبد خرید
سبد خرید
نکات فنی خودرو
۱۴۰۰/۷/۳۰ جمعه
(4)
(0)
کاربرد پیستون در خودرو و اجزای تشکیل دهنده ان
کاربرد پیستون در خودرو و اجزای تشکیل دهنده ان

 

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل است که در اندازه و قطعات مختلف با توجه مدل انواع موتورها ساخته می‌شود. پیستون در مرکز یک موتور پیستونی قرار دارد. این متشکل از یک سیلندر فلزی متحرک با حلقه های پیستون است تا پس از نصب درون سیلندر موتور، مهر موم و هوابندی شود. پیستون از طریق یک پایه پیستون به یک میله اتصال، متصل می‌شود، که به نوبه خود آن به میل لنگ متصل می‌گردد.

وزن این قطعه، ۴۵۳ گرم، معادل یک پوند است. قطر آن نیز، بین ۳ تا ۴ اینچ (۷۶ تا ۱۲۲ میلیمتر) متغیر است. در موتورهای دیزلی، قطرهایی با اعداد متفاوت دیده می‌شود.

در موتورهای چهار زمانه (بنزینی و دیزلی) اتومبیل، فرایند جذب، فشرده سازی، احتراق و اگزوز در بالای سر سیلندر صورت می‌گیرد، که پیستون را مجبور به حرکت به سمت بالا و پایین می‌کند به بیان دیگر پیستون حرکت‌های رفت و برگشتی رو به بالا و پایین دارد که در هنگام بالا رفتن منجر به متراکم شدن سوخت می‌گردد و پس از احتراق و انفجار، به سمت پایین حرکت می‌کند، در نتیجه باعث چرخش میل لنگ می‌شود.

بخش های مختلف پیستون

  1. تاج پیستون
  2. دامنه پیستون
  3. شیار رینگ‌ها
  4. سوراخ گژنپین

پیستون چگونه کار می‌کند؟

این قطعه، داخل سوراخ های موجود در بوش سیلندر به شکل عمودی حرکت می‌کند. حرکت عمودی آن داخل سیلندر به وسیله شاتون، به حرکت چرخشی، تبدیل و به میل لنگ منتقل می‌شود. برای افزایش قدرت و کشش، از چندین سیلندر و پیستون در خودرو استفاده می‌شود. به طور مثال اگر دو خودرو با وضعیت یکسان، با اندازه پیستون های معین دارید، خودرویی که تعداد بیشتری از این قطعه دارد، قدرت بیشتری تولید می‌کند.با افزایش تعداد این قطعه، اندازه بلوک سیلندر هم افزایش می‌یابد؛ میل لنگ نیز با توجه به تعداد سیلندرهای خودرو، امکان پذیرش شاتون را خواهد داشت.

این قطعه در واقع در مرکز و قلب موتور قرار دارد و زمانی می‌توان آن را مشاهده کرد که درب سوپاپ و سر سیلندر باز شده باشد. شکل و تعداد قرارگیری سوپاپ ها در سیلندرهای خودرو متفاوت است.در قسمت فوقانی آن، محفظه احتراق قرار دارد که مخلوط سوخت و هوا در آن فشرده می‌شود. شمع، این مخلوط را با جرقه ای کوچک منفجر می‌کند و انرژی حاصل، موجب حرکت پیستون به پایین می‌شود.

نقش رینگ ها در حرکت پیستون

رینگ ها در این میان، نقشی مهم ایفا می‌کنند. این رینگ ها در داخل شیارهای پیستون قرار دارند و از خروج مخلوط سوخت و هوا از بالای محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند تا فرآیند انفجار و حرکت پیستون به سهولت انجام شود.بعضی سیلندرها یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی دارند که‌ آنها را سیلندرهای دو پایه می‌گویند.

کارآیی شیارها در پیستون

برخی خودروها نیز سیلندرهایی دارند که دارای دو سوپاپ ورودی و دو سوپاپ خروجی هستند که‌ آنها را سیلندرهای چهارسو پاپه می‌نامند.بعضی خودروها دارای سیستم سوپاپ و تایمینگ متغیر هستند. در این خودروها با توجه به سیستم سوپاپ، شیارهایی در پیستون ایجاد می‌شود که از برخورد سوپاپ ها با این قطعه جلوگیری می‌کنند. همچنین اگر تسمه تایم پاره شود و زمان بندی سوپاپ به هم بخورد، این شیارها، مانع از آسیب به پیستون و سوپاپ می‌شوند.

جنس پیستون

این قطعه از آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شود. با توجه به مقاومت بالای چدن در برابر حرارت، چدنی ها در خودروهای خاص به کار می‌روند. این ها بزرگ و سنگین هستند و عموماً در موتورهای دیزلی کاربرد دارند.مدل های آلومینیومی در خودروهای سواری، کاربرد بیشتری دارند، چرا که آلومینیومی ها، سبک هستند و توان انتقال حرارت بیشتری دارند. کاربرد مدل آلومینیومی این قطعه، آن قدر گسترده شده است که در موتورهای دیزلی هم استفاده می‌شوند؛ البته در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، مدل هایی که از جنس چدن هستند، همچنان کاربرد خود را حفظ کرده اند.مدل های آلومینیومی به دو روش ریخته گری و آهنگری ساخته می‌شوند. در روش ریخته گری، مدل این قطعه سوراخ سوراخ است و در پیچ های بالا، توان لازم را ندارد.

در مقابل، پیستون آهنگری با توجه به بدنه فشرده تر، دارای توان بیشتری نسبت به نوع ریخته گری شده است.رینگ پیستون نیز به دلیل خاصیت ارتجاعی آن، از چدن یا آلیاژهای فولادی ساخته می‌شود. مجموعه رینگ، معمولاً از بالا به پایین، شامل رینگ فشار، حلقه وایپر و رینگ روغن است که همه‌ آنها از فولاد یا چدن ساخته شده اند. وظیفه اصلی این رینگ ها، جا به جایی روغن در قطعه مورد بحث است.

اجزای تشکیل دهنده پیستون

قسمت های اصلی شامل تاج، دامنه، و رینگ پیستون، سوراخ گژنپین و رینگ پیستون است. بخش بالایی آن نیز به شکل های مختلف ساخته می‌شود. سطح بالایی بعضی از‌ آنها به صورت صاف و مسطح، بعضی به صورت گنبدی و بعضی هم به صورت مقعر است. با وجود این، طراحی موتور، سیلندر، سر سیلندر، محفظه احتراق و مدل سوپاپ، تعیین کننده نهایی شکل این قطعه است.

رینگ پیستون

رینگ ها، حلقه هایی هستند که در شیارهای مشخصی دور این قطعه قرار می‌گیرند. وظایف رینگ به شرح ذیل است:کاهش اصطکاک و جلوگیری از استهلاکمحفاظت از تراکم در قسمت بالای پیستونکم کردن تماس میان پیستون و سیلندرحفظ میزان روغن مناسب در جداره سیلندرانتقال حرارت از پیستون به سیلندرهمان طور که در بخش قبل توضیح داده شد، تقسیم بندی رینگ بر مبنای کارکرد و همچنین محل قرارگیری صورت می‌گیرد.

کارکرد رینگ های متراکم، جلوگیری از خروج گاز است، در حالی که رینگ های روغن، میزان روغن روی جداره پیستون را کنترل می‌کنند.حالا به جمله اول این مقاله باز می‌گردیم که مکانیک با حالتی ناامیدانه به شما می‌گوید، رینگ چسبانده است … رینگ چسباندن زمانی رخ می‌دهد که رینگ، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است، پیستون در داخل سیلندر به سختی حرکت می‌کند و روغن به میزان مناسب تقسیم نمی‌شود. این وضعیت به موتور شما آسیب می‌زند، احتمالاً دود خارج شده از اگزوز هم تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ آبی در می‌آید.

 راهنما بوش و پیستون
راهنما بوش و پیستون
 راهنما بوش و پیستون
راهنما بوش و پیستون
telegraminstagram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
خانهورود به حساب کاربریآخرین تراکنش هاسبد خرید

تهران -شهرزیبا -خیابان شربیانی شرقی
شماره تماس :
61 67 276 0912
61 67 206 0903

instagramtelegramwhatsupigap
پرداخت در محلپرداخت در محل7 روز ضمانت بازگشت7 روز ضمانت بازگشتضمانت اصل بودن کالاضمانت اصل بودن کالاتحویل اکسپرستحویل اکسپرس
جستجو
معرفی ما

فروشگاه اینترنتی دنا یدک
61 67 276 0912
61 67 206 0903

نمایش بیشتر