چرا وقتی ماشین جوش میآورد میگن خاموش نکنید؟
وقتی ماشین جوش میاره ،چون رینگهاخیلی داغ هستن اگرخاموش کنید رینگها دریک قسمت از سیلندر ثابت قرارمیگیرن ونمیتونن حرارتشون رو به جداره سیلندر انتقال بدهند درنتیجه رینگها به شیار داخل پیستون چسبیده ودراصطلاح میگن موتور جام کرده.
خودرو را خاموش نکنید
اگر در موقع رانندگی دیدید که نشانگر آمپر آب در درجه بالایی قرار دارد پس با احتیار سرعت را کم کنید و در جای مناسبی از کنار جاده خودرو را متوقف کنید، دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید، ولی موتور را خاموش نکنید و به دقت به این نکته توجه کنید که ماشین نباید خاموش شود! اگر ماشین شما خاموش شود حرکت پروانه و آب داخلی رادیاتور که باعث خنک شدن موتور میشود، اتفاق نمیافتد و موتور گرم خواهد ماند. حرارت بالای موتور قفل میشود و ممکن است به قطعات موتور آسیب وارد شود و شاید واشر سرسیلندر بسوزد و بلوک پیشرانه دچار ترک شود. اگر بخار مایع رادیاتور از یر کاپوت خارج شد ماشین را نباید خاموش کنید، ولی اگر مایع خنک کننده از زیر موتور خارج شد یا به صورت بخار زیر کاپوت بیرون زد بهتر است موتور را خاموش کنید، ولی سوییچ را در حالت On قرار دهید تا فن کارش را انجام دهد.
درب رادیاتور را باز نکنید
این مورد را حتما جدی بگیرید، زیرا خسارت مالی قابل حل است، ولی چنانچه دچار آسیب جسمی شوید، ممکن است براحتی جبران نشود. وقتی که موتور جوش آورده است یعنی آب داغ تحت فشار و دمای زیادی قرار گرفته است که در صورت باز شدن درب رادیاتور قطرات آن با شدت زیاد به بیرون پرتاب میشود و صدماتی مانند سوختگی را به دنبال دارد. پس هنگام مواجه با موتور جوش آورده اصلا نباید درب سیستم خنک کننده را باز کنید.
روی موتور خودرو آب نریزید
آب ریختن روی موتور اشتباه است، زیرا وقتی که درجه حرارت موتور بالا است بین پوسته بیرونی و داخلی، اختلاف دمایی وجود دارد که از لحاظ فیزیکی احتمال ترک خوردگی را بیشتر میکند. پس این اشتباه را انجام ندهید وگرنه به خودرو شما صدمه و خسارت مالی وارد میشود.
درب کاپوت را باز کنید
باز نمودن درب کاپوت به شما کمک میکند تا هوای بیشتری در محفظه موتور جریان پیدا کند هر چند شاید این فرآند کمی طول بکشد، ولی فراهم کردن جریان هوا میتواند سودمند باشد. موقع باز کردن درب کاپوت باید مواظب باشید، زیرا در زیر درب ححجم بخار و حرارت زیادی ایجاد شده است که با باز شدن آن، بخارات خارج میشود و ممکن است در صورت مراقبت نکردن به صورت یا دست شما آسیب وارد شود.
بر روی رادیاتور آب بریزید
این مورد با آب ریختن روی موتور شباهتی ندارد پس اشتباه نکنید. سعی کنید در این وظعیت بطری آب تهیه کنید و روی دیوارههای رادیاتور بریزید تا رادیات خنک گردد. بعضی از کارشناسان متعقد هستند که پس از ریختن آب روی رادیات میتوانید با ماشین مسافتی را طی کنید، زیرا آب با این آب برخورد میکند و رادیاتور را خنک میکند.
بررسی تسمه پروانه و شیلنگها
تسمه پروانه را بررسی کنید تا شل یا پاره نشده باشد، همچنین در مسیرهای طولانی باید آب رادیاتور بررسی شود که هیچ نوع نشتی نداشته باشد و به شیلنگهای زیر خودرو هم باید توجه کنید. هنگام بررسی این موارد اگر خودرو روشن است باید مراقب باشید دست یا لباس به تسمه پروانه برخورد نکند. این تسمه اگر شل یا پاره شده بود یا با نشتی آب مواجه شدید خودرو را خاموش کنید.
اگر تسمه پروانه سالم بود باید صبر کنید موتور چند دقیقه با دور ۱۵۰۰ در حالت خلاص کار کند و این عمل باعث خنک شدن سریع پیشرانه میشود. ممکن است جوش آوردن موتور باعث مسدود شدن شیلنگها ارتباط داشته باشد. به این نحو که ذرات ریز گردوغبار شیلنگهای خودرو را مسدود کرده باشد که در این صورت، گردش مایع خنک کننده با مانع مواجه میشود پس بهترین کار تمیز کردن سیستم خنک کننده و پر کردن مجدد مخزن از مایع خنک کننده است.
کولر را خاموش نمایید
اگر در شرایط جوش آوردن خودرو کولر روشن باشد به موتور فشار بیشتری وارد میشود و باعث بالا رفتن حرارت موتور هم میشود. در بعضی از خودروها روشن بودن کولر میتواند باعث کار کردن فن شود، ولی تاثیر سرمایشی آن خیلی کمتر از میزان گرمای تولیدی در حالت روشن بودن کولر است. اکثر خودروهای به روز فن ثانویه به صورت اتومات با جوش آوردن موتور روشن میشود و نیاز نیست که کولر روشن شود که دمای موتور افزایش پیدا کند.
بخاری را روشن نمایید
با روشن کردن بخاری میزان زیادی از حرارت موتور گرفته میشود. به این ترتیب گرمای بخاری و سرعت باد را روی میزان زیاد قرار دهید و مسیر جریان هوا به جای چرخش در کابین بر روی ورود از بیرون به داخل کابین تنظیم شود. باید توجه کنید که روشن کردن بخاری، بار اضافی برای موتور نست و میتواند گرمای تولیدی را از طریق پروانه به داخل هدایت کند.
مایع خنک کننده را بررسی کنید
بعضی از مواقع استفاده از یک مایع خنک کننده بد هم میتواند باعث داغ شدن موتور خودرو شود. پس مایع خنک کننده را بررسی کنید همچنین نسبت این مایع را به آب بررسی کنید که زیاد و یا کم نباشد. وقتی احساس کردید که ایراد به مایع خنک کننده ربط دارد پس باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده، مایع خنک کننده را تخلیه کنید و مجدد با نسبت مناسب از آب و مایع خنک کننده مخزن را پر کنید.
بررسی پمپ آب و ترموستات