مکانیزم پمپ بنزین و انواع آن
پمپ بنزین خودرو که به انگلیسی:(Fuel Pump) یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد.
پمپ بنزین معمولاً داخل باک نصب میشود البته در بعضی خودروها آنرا خارج از باک نصب میکنند. برخی خودروها نیز از دو پمپ بنزین برخوردار هستند که یکی وظیفه سوخت رسانی را بر عهده دارد و دیگری برای تامین فشار مورد نیاز انژکتورها به کار گرفته میشود.فعالیت پمپ بنزین باعث تولید حرارت در آن نیز میشود و به همین دلیل برخی خودروسازان آن را در داخل باک خودرو قرار میدهند تا به این با تماس پمپ با سوخت درون باک دمای آن کاهش پیدا کند. همچنین قرار گرفتن پمپ در داخل مخزن سوخت و در مجاورت آن باعث میشود که صدای پمپ در زمان فعالیت به نوعی از بین رفته و به داخل خودرو راه پیدا نکند.پمپهای بنزین خودرو به صورت عمومی از چندین قطعه تشکیل شدهاند که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند و عبارتند از: فیلتر سوخت، رگولاتور فشار، صفحه تکیه گاه پمپ، لوله برگشت سوخت، لوله خروجی سوخت، لوله برگشت سوخت از رگلاتور، سوکت اتصالی جریان برق پمپ، شلنگ لوله برگشت، شلنگ لوله خروجی، درجه داخل باک یا همان گیج سوخت و فنر.
انواع پمپ بنزین خودرو
پمپ بنزین های مکانیکی از اجزای کاملا مکانیکی تشکیل شده و قابل تعمیر میباشند. این نوع پمپ بنزین ها به دو نوع ساده و خلائی تقسیم میشوند. پمپ بنزین های مکانیکی با استفاده از یک پرده دیافراگم و یک محور بادامکی که به وسیله فنر و سوپاپ کنترل به دیافراگم متصل شده مکش لازم برای پمپاژ سوخت از باک به موتور را فراهم میکنند.
این نوع پمپ ها در قسمت سر سیلندر خودروها نصب شده و بادامک آنها همراه با میل لنگ یا میل بادامک موتور تحریک میشود. ئایننوع پمپ بیشتر در خودروهای کاربراتوری نسل اول و دوم کاربرد داشته است و امروزه از آن استفاده نمیشود.
این نوع پمپ ها نیز خود به 3 دسته تقسیم بندی میشوند :
این نوع از پمپ بنزین ها در خودروهای کاربراتوری جدیدتر مورد استفاده قرار گرفته اند. از یک الکترو موتور dc تشکیل شده اند که با جریان مستقیم ۱۲ ولت باتری کار میکنند و معمولا زیر خودرو و میان مسیر باک و موتور قرار میگیرند. مثبت ورودی آنها با سوییچ بوده و همزمان با باز کردن سوییچ شروع به کار میکنند.
این نوع پمپ بنزین ها مکانیزمی شبیه پمپ های مکانیکی دارند با این تفاوت که بجای فنر و بادامک با استفاده از یک سیپ پیچ سلونوئید تحریک میشوند و با قطع و وصل شدن جریان الکتریکی وارد شده به آنها سیم پیچ شارژ و دشارژ میشود. باهر بار شارژ شدن سیم پیچ پرده دیافراگم توسط سوزنی فلزی به عقب کشیده و دوباره سرجای خود باز میگردد.
نام این نوع پمپ بنزین ها که در عامه به آنها تو باکی گفته میشود به این دلیل است که درون باک خودرو قرار گرفته اند. این نوع پمپ ها به همراه مجموعه گیج شناور نشان دهنده سطح سوخت و فیلتر اولیه بنزین درون باک قرار میگیرند و امروزه به صورت انبوه در خودروهای انژکتوری استفاده میشوند.
این پمپ بنزین ها به صورت یک مجموعه وارد باک میشوند و شامل قطعات زیر میباشند :
نکته قایل توجه این است که :در پمپبنزین های جدید، ولتاژ کاری آنها از سوییچ گرفته نمیشود. یک مثبت دائم از رله دوبل مستقیم به مثبت پمپ بنزین و منفی آن به ایسیو ( یونیت کنترل کننده موتور ) متصل است و ایسیو با استفاده از قطع و وصل کردن منفی پالسی پمپ، پرده دیافراگم را به عقب و جلو حرکت میدهد.
به دلیل استفاده از منفی فرمان ایسیو این نوع پمپ ها دقیق تر بوده و در زمان های متفاوت عملکردهای مناسب تری نسبت به نمونه های قبلی ارائه میدهند.
پمپ بنزین قطعه ای است که میتواند بسته به مراقبت و نگه داری مالک خودرو مدت زیاد یا کمی کار کند. در صورتی که بررسی های پاراگراف قبل به خوبی انجام شود نیازی به تعویض زود هنگام پمپ بنزین نیست، اما بهتر است با هر ۳ بار تعویض فیلتر بنزین، یکبار پمپ بنزین باز شده و چک شود.برای چک کردن پمپ بنزین میتوان از آن تست اهمی گرفت که باید با مولتی متر مقاومت سیم پیچ های آن اندازه گیری شود، همچنین صافی خروجی آن نیز باید با دقت بررسی شود که ضایعات نداشته باشد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
فروشگاه اینترنتی دنا یدک
61 67 276 0912
61 67 206 0903
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.