فیلتر روغن خودرو و کاربرد آن چیست؟
فیلتر روغن قطعه ای در موتور خودروهای سبک و سنگین است که وظیفه اش تصفیه روغن موتور است. در موتور خودروها هنگام کارکرد مقادیری ذرات آهنی و آلومینیومی جدا میگردد و وارد روغن خودرو میشود، همچنین ممکن است جرم های ناشی از سوخت بنزین و گازوئیل از قطعاتی مثل پیستون جدا شوند و وارد روغن بشوند که وظیفه فیلتر روغن جمع کردن ذرات وارد شده به روغن ناشی از کارکرد موتور است.
فیلترهای روغن انواع مختلفی دارد که دو نوع المنتی و پوسته فلزی پر کاربرد ترین آنهاست. فیلترهای المنتی در پوسته ای در موتور نصب میشوند و فیلترهای پوسته فلزی در روی یک پیچ در موتور بسته میشوند. مکانیسم کارکرد هر دو نوع فیلتر عبور روغن از کاغذ صافی است.
با توجه به اینکه فیلتر روغن جرمهای ناشی از کارکرد موتور را جذب میکند پس از مدت معینی با توجه به شرایط کارکرد موتور کثیف شده و عبور روغن از آن دشوار میگردد، لذا تعویض به موقع فیلتر روغن برای موتور خودروها نقشی اساسی داشته و باعث طول عمر موتور خواهد شد.
فیلترهای روغن میبایست دارای سوپاپ اطمینان صافی باشند تا در موقع لزوم و درصورت کثیفی کاغذ صافی مسیر عبور روغن را از خارج صافی فراهم آورند تا موتور دچار افت فشار روغن نشود. درصورت کثیفی بیش از حد صافی فیلتر روغن دیگر نمیتواند از فیلتر عبور کند و در این شرایط موتور به سرعت آسیب میبیند، بنابراین سوپاپ اطمینان نقشی حیاتی در هر فیلتر روغنی دارد و باید به این نکته توجه نماییم.
موتور به وسیله پمپ تعبیه شده در آن، روغن را به مخزنی هدایت میکند که فیلتر در آن قرار گرفته است. روغن از طریق سوراخ هایی که در بالای آن تعبیه شده وارد فیلتر و بخش پاک کنندگی خواهد شد.
در پشت سوارخهای متعدد روی فیلتر یک دریچه ایمنی نیز وجود دارد که مانع از ورود آلودگیهای خارجی میشود.این دریچه با فشار روغن کنار رفته و سپس بسته خواهد شد.
روغن که از سوراخهای بالایی وارد شد، از دریچه ایمنی گذر کرد به قسمت اصلی فیلتر میرسد که از جنس سلولوزی یا الیاف مصنوعی است.روغن در این فیلترها کاملا تمیز و آلودگی احتمالی آنها از بین میرود سپس از طریق سوراخهای متعدد تعبیه شده در مرکز به استوانه میانی وارد میشود. روغنهای انباشته شده در این قسمت با فشار از قسمت بالایی فیلتر که بخش خروجی نام دارد به سمت موتور حرکت خواهد کرد.
تعویض نکردن به موقع فیلتر روغن میتواند باعث جرم گرفتن بحش الیافی آن شود به همین سبب روغن از آن به سختی عبور کرده و کمتر به استوانه مرکزی میرسد. در نتیجه این عمل فشار زیادی به پمپ روغن آمده و احتمال سوختن آن را بیشتر میکند. همچنین فشار روغن در چنین شرایطی بیشتر میشود و به موتور خودرو آسیب خواهد رساند.
روغن از داخل فیلتر روغن به موتور پمپاژ میشود و اگر کثیف و آلوده باشد نمیتواند روغن را به مقدار کافی و راحت از خود عبور دهد و در دورهای بالا، روغن به موتور نمیرسد و استهلاک موتور در دورهای بالا به شدت بالا میرود و بعد از مدت کوتاهی ضریب کمپرس موتور به دلیل خوردگی پیستون ها کم میشود و در نهایت موتور میسوزد.
برخی افراد در تعویض درست و اصولی فیلتر روغن بی توجهی میکنند. این افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند.
این کار باعث میشود فیلتر نتواند عمل تصویه را به خوبی انجام دهد و در نتیجه آسیب های جدی به موتور خودرو وارد شود. با تعویض به موقع و استفاده از فیلترهای با کیفیت میتوان در هزینه نگهداری و تعمیر موتور صرفه جویی نمود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
فروشگاه اینترنتی دنا یدک
61 67 276 0912
61 67 206 0903
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.