بعضی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو که با رفع این مشکلات میتوان مصرف سوخت خودرو را پایین آورد:
خرابی فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن
از میان دلایل گوناگونی که شما را متقاعد خواهد کرد فیلترهای هوا خودروی خود را تمیز نگه دارید تأثیر تمیزی فیلترها در مصرف سوخت یکی از مهمترین آنهاست. درصورت کثیفی یا رسوب گرفتکی فیلترها، هوای کمتری از طریق آنها وارد محفظه احتراق موتور شده و به دنبال آن موتور برای تأمین نیروی لازم جهت حرکت متحمل فشار بیشتری خواهد شد.
لاستیکهای فرسوده
وضعیت لاستیکهای خودرو میتواند تا میزان قابل توجهی روی میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر بگذارد. فرسودگی لاستیکها موجب میشود که آنها اصطحکاک خود را با جاده از دست بدهند و احتمال لیزخوردن خودرو بیشتر شود. در این وضعیت برای حرکت خودرو موتور مجبور است بیشتر کار کند و کارکرد بیشتر موتور برابر است با بالارفتن مصرف سوخت.
خرابی شمع موتور
خرابی شمع موتور، رسوب گرفتگی یا ضعیف بودن آن عملکرد موتور را دچار اختلال میکند و این مسأله میتواند خود را با افت درجه سوخت خودرو نشان دهد که طبیعتاً منجر به صرف هزینه بیشتر برای سوخت رسانی به خودرو میشود. از همین رو در دلایل بالارفتن مصرف سوخت، خرابی شمع هم دیده میشود.
روغن موتور بیکیفیت
نوع روغن موتور مصرفی شما میتواند میزان مصرف سوخت را تا ۱۲ درصد افزایش دهد. توصیه میشود روغن موتورهایی را انتخاب کنید که در کاهش اصطحکاک موثر هستند. استفاده از روغنهای سینتیک یا مصنوعی یا روغنی که در راهنمای استفاده از خودرو پیشنهاد میشوند نیز راههای مناسبی برای جلوگیری از بالارفتن مصرف سوخت هستند.
مسدود بودن مبدلهای کاتالیزور
مبدلهای کاتالیزور بخشی از سیستم اگزوز خودرو هستند که میزان اکسید نیتروژن و گازهای سمی تولید شده از مصرف سوخت را کاهش میدهند. زمانی که این مبدلها به درستی کار میکنند در میزان مصرف سوخت تاثیری ندارند، اما در صورت مسدود بودن کاتالیزورها گازهای حاصل از احتراق بنزین خارج نمیشوند و این امر موجب افزایش فشار هوا در سیستمهای داخلی خودرو میشود، برای کاهش این فشار خودرو به نیروی بیشتری نیاز دارد و طبیعتا موجب بالا رفتن میزان مصرف سوخت میشود.
توقف در حالت سلو
توقف های طولانی در هنگامی که خودرو روشن است علاوه بر فشار زیاد به خودرو
باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو میشود.
یکی از توصیه های که به رانندگان میشود این است که در صبح های زمستان اتوموبیل شان نیاز به گرم شدن در حالت درجا ندارد و فقط کافی است چند ثانیه بعد از استارت
به ارامی با دور موتور پایین حرکت کرد تا خودرو به صورت طبیعی و نرمال گرم شود و به دمای مطلوب برسد.
کثیف شدن فیلتر هوا
فیلتر هوا یکی از لوازم مصرفی خودرو است که قیمت بالای هم ندارد و معمولا هنگام تعویض روغن خودرو همراه با روغن تعویض میگردد.
فیلتر هوا نقش مهمی در مصرف سوخت دارد زیرا اگر دچار گرفتگی یا کثیفی باشد،
هوای ورودی نرمال وارد موتور نمیشود و ای سی یو دستور پاشش سوخت بیشتر را به انژکتور ها میدهد و در موارد بد تر ممکن است موتور دچار احتراق ناقص شود.
خرابی و ایراد در سنسور فشار منیفولد هوا
سنسور فشار هوا یا سنسور مپ یکی از سنسور های نصب شده روی منیفولد هوای خودرو های امروزی است که وظیفه آن اندازه گیری فشار هوای داخل منیفولد قبل و بعد از استارت است که با انتقال این داده ها به ای سی یو، میزان پاشش سوخت در انژکتور تنظیم میگردد
اگر به هر علتی در عمل کرد این سنسور اختلال ایجاد شود اطلاعات غلط از میزان فشار هوا به ای سی وارد میشود و میزان پاشش سوخت در سیلندر ها تغیر کرده و معمولا هم در هنگام خرابی سنسور مپ میزان پاشش سوخت خیلی زیاد میشود و حتی ممکن است از اگزوز دود سیاه نیز خارج شود و همچنین اتوموبیل با افت شتاب شدید نیز مواجه میشود.
خرابی و مشکل در سنسور دمای هوا
به سنسور دما، سنسور مت نیز گفته میشود.
وظیفه این سنسور اندازه گیری دمای هوای داخل منیفولد است و اگر به هر دلیلی اختلال در عملکرد این قطعه بوجود بیاید، اطلاعات اشتباه به ای سی یو فرستاده میشود و ای سی یو نیز میزان پاشش سوخت غلطی را به انژکتور ها دستور میدهد و مصرف سوخت بالا میرود به طور مثال خودرو گرم شده است ولی مت اطلاعات سردی موتور را به ای سی یو میفرستد و ای سی یو نیز در تنظیم سوخت دچار اشتباه میشود.
خرابی و ایراد در شمع ها
شمع ها وظیفه جرقه زدن و مشتعل کردن گاز متراکم در پیستون را دارند.
عمل کرد ضعیف شمع ها همیشه با مصرف سوخت ارتباط مستقیمی دارند.
توصیه میشود شمع ها را بعد از مسافت توصیه شده در دفترچه راهنما خودرو، تویض نمایید.
خرابی و ایراد در کوئل ها و وایر ها
کوئل ها ارتباط نزدیکی با شمع ها دارند.
وظیفه کوئل ها تبدیل و رساندن برق باتری به شمع ها، جهت جرقه زدن است.
و اگر در عمل کرد آنها مشکلی ایجاد شود این مشکل مستقیما در عمل کرد شمع ها اختلال ایجاد میکند و باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود.
نقص در انژکتور ها
انژکتور ها وظیفه بسیار مهم پاشش سوخت از ریل سوخت به محفظه سیلندرها را دارند و
انژکتور ها به دستور ای سی یو سوخت تعیین شده را به داخل سیلندر تزریق میکنند.
گرفتگی انژکتور ها پدیده ای است که در مرور زمان به دلیل کیفیت نا مناسب بنزین ها اتفاق میافتد.
یکی از معمول ترین ایراداتی که برای انژکتور ها پیش میاید شره کردن بنزین به پشت سوپاپ هاست که با باز شدن سوپاپ هوا بنزین جمع شده پشت سوپاپ وارد سیلندر میشود و نسبت بنزین و هوا را بهم میزند و در نتیجه نسبت بنزین به هوا بیشتر میشود و مصرف سوخت بالا میرود و همچنین خودرو نیز دچار خام سوزی میشود.
استفاده از روغن موتور بی کیفیت و نامناسب
روغن موتور بی کیفیت باعث بالا رفتن اصطحکاک بین قطعات موتور میشود.
مهم است که در هنگام انتخاب روغن موتور برای خودرو به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کرده و مشخصات کیفی مناسب خودرو مربوطه را در انتخاب روغن موتور رعایت شود.
استفاده از روغن موتور اشتباه یا بی کیفیت در خودرو علاوه بر آسیب زدن به قطعات خودرو باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو نیز میشود.
تایم نبودن تسمه تایم
به صورت خلاصه وظیفه تسمه تایم، تنظیم و تایم کردن میل لنگ با میل سوپاپ است.
یا به عبارتی حرکت باز بسته شدن منظم سوپاپ ها با پیستون ها در موتور، به وسیله تسمه تایم انجام میشود.
اگر تسمه تایم حتی یک دندانه اشتباه نصب شده باشد، سوپاپ ها به موقع باز بسته نمیشوند و کمپرسور درون محفظه احتراق کم میشود و اختلال شدید در عمل کرد خودرو بوجود میآید یکی از نشانه های تایم نبودن سوپاپ ها و پیستون ها بالا رفتن مصرف سوخت و افت شدید شتاب خودرو است.
خرابی رینگ پیستون
به بیان ساده رینگ ها در پیستون ها وظیفه اب بندی در محفظه احتراق را دارد.
با افزایش کارکرد خودرو یا عوامل جانبی دیگر احتمال ضعیف شدن رینگ ها وجود دارد و این امر سبب کاهش کمپرس مخلوط هوا و بنزین در محفظه احتراق میشود.
و در نتیجه مصرف سوخت بالا میرود.
از نشانه های خرابی رینگ ها روغن سوزی و خروج دود آبی از اگزوز است.
ضعیف شدن سوپاپ ها
سوپاپ ها میتوانند به دلایل متعددی مثل کار کرد بالا خودرو یا ضعیف شدن فنر های پشت سوپاپ و ضعیف شدت سیت سوپاپ دچار سوختگی سایش و مشکل شوند.
در این حالت سوپاپ ها هنگام تراکم سیلندر به اصطلاح از آب بندی در آمده و کمپرس سیلندر کم میشود.