سنسور یکی از اصلیترین قطعات اتومبیل است که به کمک آن میتوان فعالیتهای خودرو را بهتر کرد. سنسور در بخشهای متفاوتی فعالیت میکند یکی از بخشهایی که از سنسور استفاده میشود سنسور فشار هیدرولیک فرمان است؛ این سنسور فعالیت خود را برای این که فرمان بتواند به درستی بچرخد انجام میدهند.
سرعت یکی از فاکتورهای مهم است که برای سنسور در نظر گرفته میشود این سنسور با توجه به سرعت کار خود را انجام میدهد یکی از سرعتهای استانداردی که برای انجام دادن این فعالیت در نظر گرفته شده است؛ ۵ کیلومتر در ساعت است. یعنی بعد از پنج کیلومتر در ساعت سنسور میتواند کار خود را انجام دهد. گاهی اوقات پیش آمده است که اگر سوار اتومبیل و خودرو شدهاید و فرمان آن را چرخانده فرمان به سختی چرخیده میشود یا این که مخصوصاً در مواقعی که خودرو سرد است و فعالیتی ندارد.
بنابراین برای این که میزان فشاری که به فرمان آورده میشود کاسته شود از سنسور استفاده میشود سرعت این میزان از فشار را میکاهد. میزان فشاری که در حین چرخاندن فرمان ایجاد میشود تنها برای خود فرمان نیست به قسمتهای موتور نیز مربوط میشود و امکان دارد که موتور آن نیز دچار اختلال کند.
برای این که متوجه شد سنسور در خودرو دچار مشکل شده است باید به این نکات توجه داشت یکی از مسائلی که باعث میشود سنسور در خودرو نتواند کار خود را درست انجام دهد میزان لرزشهایی است که در دور فرمان ایجاد میشود.
هنگامی که فرمان چرخانده میشود اگر خودرو دچار لرزش شود و این دورهها به صورت ناخودآگاه ایجاد شود باعث میشود که به این نکته دست یافت که سنسور دچار مشکل شده است حتی در دورههای آرام نیز این نکته به خوبی قابل مشاهده است.
ابتدا برای این که بتوان این قطعه از اتومبیل را مورد آزمایش قرار داد باید آن را تا انتهای آن چرخاند یعنی فرمان باید تا انتها چرخانده شود اگر سنسور کار خود را به درستی انجام دهد فرمان باید بدون هیچ مشکلی تا انتها چرخانده شود. در هر صورت اگر هنگامی که فرمان چرخانده میشود دور موتور به خوبی صورت نگیرد در این صورت است که میتوان گفت سنسور خراب شده است در این رابطه باید کاهش دور را مشاهده کرد کاهش دور نشان دهنده مشکل در سنسور است. در هر صورت عملکرد خودرو بسیار مهم است این که خودرو در چه قسمتهایی دارای مشکل میشود نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر باید دقت زیادی در هنگام استفاده از خودرو داشت.
هر بخش از خودرو دارای ویژگیهای خاص خود است که شامل بررسیها و نکاتی است که مکانیکها در بیشتر موارد از آن سر در میآورند در غیر این صورت افراد عادی زیاد نمیتوانند در رابطه با مسائل تخصصی اظهار نظر داشته باشند.
در هر صورت باید در رابطه با هر قطعه اطلاعات کافی را در دست داشت امکان دارد اتومبیل دچار مشکل شود و هنگامی که افراد فاقد اطلاعات درست و کافی باشند نمیتوانند به صورت لحظهای مشکل را مشخص نماید بنابراین دچار سردرگمی میشوند.
برای کاهش این سردرگمی ابتدا باید قطعات موردنظر برای هر خودرو را مشخص کرد و بعد از آن اطلاعات لازم و کافی را از آن به دست آورد تا بتوان در هنگام مشاهده مشکل آن را برطرف کرد. آزمایش کردن سنسور هیدرولیک فرمان خود یک نکته بسیار مثبت برای این که بتوان از خرابیهای احتمالی که در آینده ایجاد میشود جلوگیری کرد. بنابراین در زمانی که خودرو دچار مشکل میشود نباید نگران بود زیرا احتمال دارد یک قسمت از خودرو دچار مشکل شده باشد.
اما نکته اساسی و مهم که باید برای خود را در نظر گرفته شود نقطه شروع مشکل است یعنی این که مشکل از کجا شروع شده است که توانسته از تمامی قسمتهای خودرو را درگیر کند هنگامی که خود را دچار درگیری در رابطه با خرابی یک قطعه میشود تمامی بخشهای آن نیز امکان دارد در طولانی مدت درگیر شوند.
برای این که بتوان اطلاعات درستی از هر قسمت خودرو در دست داشت و قطعاتی که در خودرو به کار برده میشود را مشخص کرد ابتدا باید هر بخش را دسته بندی نمود این که هر بخش از خودرو دارای چه قسمتهایی است و هر قسمت چقدر قطعاتی را در خود جای داده است و هر قطعه چه کارایی دارد. جدای این که هر قطعه نیز چه کاربردی دارند و در چه قسمتی قرار گرفته است مدت زمان استفاده از آن را نیز باید مشخص کرد.
کار سنسور میزان فشار را روی پمپ هیدرولیک مشخص میکنه که اگه نیاز باشه با فرمانی که به ecu میده دور موتور کمی بالا میره تا از نرمی فرمان و مجموعه هیدرولیک کم نشه
این سنسور روی لوله فشار روغن هیدرولیک در قسمت جلو نزدیک به فیلتر روغن است
سوکت سنسور فشار را جدا نمایید.
۲) سنسور را با دو آچار ۲۱ و ۲۲ باز نمایید. ۲۱ برای سنسور و ۲۲ برای مهره روی لوله.
جهت جلوگیری از ریختن روغن در موتور زیر آن روزنامه قرار دهید.
۳) سنسور جدید را ببندید و تمام مراحل را بلعکس انجام دهید.
۴) اگر مقدار روغن کم شده بود، تا علامت C پر نمایید و فرمان را در حدود ۱۰ بار در حالتیکه موتور خاموش است، به چپ و راست بچرخانید تا هواگیری شود. سپس موتور را روشن نمایید و برای چند دقیقه اجازه دهید کار کند. مجددا موتور را خاموش کرده و سطح روغن را کنترل کنید.
بعد از تعویض سنسور معیوب، تغییر دور موتور در زمان چرخاندن فرمان در زمان ایستادن، بسیار منظم تر شد.
معایب این سنسور نشتی روغن هیدرولیک و روشن شدن چراغ پشت آمپر است
در یک سیستم فرمان هیدرولیک هنگامی که فرمان را میچرخانید به کمک دنده پنیون میل دنده را به حرکت در میآورید و یک پیستون که به میل دنده متصل است به کمک روغن پر فشار هیدرولیک به حرکت میل دنده کمک میکند. این فشار توسط پمپ هیدرولیک تامین میشود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
فروشگاه اینترنتی دنا یدک
61 67 276 0912
61 67 206 0903
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.