ایسیو جدید دنا ایپکو ECI

menuordersearch
dena-yadak.ir
سبد خرید
سبد خرید
نکات فنی خودرو
۱۴۰۲/۳/۳۱ چهارشنبه
(5)
(1)
ایسیو جدید دنا ایپکو ECI
ایسیو جدید دنا ایپکو ECI

 

تلاش نه چندان موفقیت آمیز ایپکو و وزارت دفاع (صقا) در ساخت ایسیو.

به تازگی گروه ایرانخودرو و وزارت دفاع طی همکاری که با یکدیگر داشته اند اقدام به تولید کامپیوتر خودرو یا همان ایسیو کرده اند. نتیجه این همکاری تولید ایسیویی به نام ECI شده است.

در ابتدا ممکن است به میان آمدن نام وزارت دفاع در این مبحث مقداری عجیب و نا مرتبط به نظر برسد اما در اصل شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا) که یکی از زیر مجموعه های وزارت دفاع است در این پروژه حضور داشته است که یکی از بزرگترین شرکت های قطعه سازی در ایران به حساب می‌آید که مبلغ قرار داد های آن با شرکت های خودرو سازی به مبلغ 3 هزار و 700 میلیارد تومان در سال میرسد. از جمله تولیدات این شرکت می‌توان به انواع حسگر، کیسه هوا، کنترلر ایربگ، ایموبلایزر، ECU و … اشاره کرد.

از ویژگی های اصلی این ایسیو که از طرف تولید کنندگان اعلام شده است می‌توان به استاندارد آلایندگی یورو 5 ،قابلیت کنترل موتور های 4و 3 سیلندر، قابلیت کنترل دریچه گاز برقی، استفاده از میکروکنترلر پیشرفته ST10F276، قابلیت پشتیبانی از دو حسگر اکسیژن مجزا، قابلیت پشتیبانی از سامانه ضد سرقت، قابلیت ارتقا به کنترل کننده موتور های دو گانه سوز و… اشاره کرد، همچنین کانکتور این ایسیو از نوع کانکتور استاندارد 90 پین زیمنسی است.

 

 

خب تا به اینجای کار با ویژگی خاص و جدیدی روبرو نبودیم زیرا ایسیو های مورد استفاده در گذشته نیز تمامی این قابلیت ها را دارا بودند، شاید تنها ویژگی که اندکی متفاوت به نظر میرسد قابلیت کنترل موتور های 3 سیلندر است که البته تا به امروز خودروی داخلی با موتور 3 سیلندر تولید و به بازار عرضه نشده است که این قابلیت را چشم گیر تر کند، اما موضوعی که در این چند سال اخیر مطرح شده است تولید موتور های 3 سیلندر بومی است که در خصوص آن دسته از موتور ها میتوان خوش بین بود که در بحث کنترل موتور، این ایسیو کارآمد تر باشد.

 

اما خب با توجه به صحبت های بالا سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید با وجود ایسیو های متنوع و کارآمد اینچنین بودجه و منابعی هزینه شود تا ایسیویی با ویژگی های تکراری و عملکردی نچندان مناسب طراحی و تولید شود ؟!!

خب بحث عملکرد نچندان مناسب این ایسیو مطرح شد حال باید به بررسی آن بپردازیم.

جدیداً این ایسیو بر روی تعدادی از دنا پلاس های عرضه شده به بازار نصب شده است، طبق تجربه مصرف کنندگان و گفته های دارندگان این نوع از دنا پلاس ها این ایسیو در بخش مدیریت موتور خودرو عملکرد مناسبی نداشته و این خودرو ها به نوعی توان و چالاکی سایر دنا پلاس هایی که با ایسیوهای دیگر عرضه شده اند را ندارند.

ایراداتی که در خصوص خودرو های دارای این ایسیو مطرح می‌شوند عبارتند از :

  • تاخیر دریچه گاز
  • شتاب گیری ضعیف
  • کپ کردن خودرو
  •  
  • موضوعی که کاملاً واضح است این است که این مدل ایسیو عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و فعلاً برای خوشحالی از خود کفایی در تولید ایسیو زود است و باید دید که ایرانخودرو چه آپدیت ها و بروزرسانی هایی را برای بهبود عملکرد آن ارائه می‌دهد.
  • درضمن لازم به ذکر است ریمپ این ایسیو فعلاً امکانپذیر نیست و نیاز است تا چندین نمونه از فایل های این ایسیو استخراج شود تا بهینه سازی های مربوطه بر روی‌ آنها انجام شود.

    پس از اولین ریمپ این نوع از ایسیو تجربه استفاده از این نوع خودرو ها پس از ریمپ در قالب یک مقاله منتشر خواهد شد و در آن به بهبود ها و تفاوت عملکرد خودرو قبل و بعد از ریمپ خواهیم پرداخت

همچنین در مقاله زیر میتوانید در مورد نسخه های جدید دنا پلاس مجهز به سنسور نور و باران بخوانید.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
خانهورود به حساب کاربریآخرین تراکنش هاسبد خرید

تهران -شهرزیبا -خیابان شربیانی شرقی
شماره تماس :
61 67 276 0912
61 67 206 0903

instagramtelegramwhatsupigap
پرداخت در محلپرداخت در محل7 روز ضمانت بازگشت7 روز ضمانت بازگشتضمانت اصل بودن کالاضمانت اصل بودن کالاتحویل اکسپرستحویل اکسپرس
جستجو
معرفی ما

فروشگاه اینترنتی دنا یدک
61 67 276 0912
61 67 206 0903

نمایش بیشتر