سنسور اکسیرن اول NTK اصل ژاپن ایسیو ME17 مخصوص دنا،دناپلاس با موتور EF7، پژو 207 پژو  ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، رانا با موتور tu5 و سمند تک سوز و دوگانه سوز

menuordersearch
dena-yadak.ir
سبد خرید
سبد خرید
پیشنهاد ما
تخفیف ویژه
سنسور اکسیرن اول NTK اصل ژاپن ایسیو ME17 مخصوص دنا،دناپلاس با موتور EF7، پژو 207  پژو  ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، رانا با موتور tu5 و سمند تک سوز و دوگانه سوز
سنسوراکسیزن اول NTK
...

سنسور اکسیرن اول NTK اصل ژاپن ایسیو ME17 مخصوص دنا،دناپلاس با موتور EF7، پژو 207 پژو  ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، رانا با موتور tu5 و سمند تک سوز و دوگانه سوز

(5)
(0)

ایسیو بوش ME17 دنا، سمند، 206 و 207 و رانا - موجودی: 98

رنگ و مدل کالا
ایسیو بوش ME17 دنا، سمند، 206 و 207 و رانا
تعداد
+
_
عدد موجود
2,600,000 تومان
2,400,000 تومان

توضیح و ویژگی های مهم

پشتیبانی آنلاین

instagramtelegramwhatsupigap

مشخصات

سنسور اکسیژن ME17 اصل ژاپن تضمینی

مخصوص دنا،دناپلاس با موتور EF7، پژو  ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، رانا با موتور TU5 و سمند تک سوز و دوگانه سوز

اکثر سنسورهای موجود در بازار چینی بوده در صورتی که سنسور اکس یژن موجود در دنا یدک با تضمین ژاپنی بودن فروخته می‌شود

سنسور اکسیژن ME17 بر روی خودروهای دنا،دناپلاس با موتور EF7 پژو  ۴۰۵، پارس، ۲۰۶، رانا با موتور tu5 و سمند تک سوز و دوگانه سوز نصب شده که سنسور بالای سوکت به رنگ مشکی هست و سوکت پایین به رنگ طوسی است.

 

ایسیو مورد استفاده در این خودروها ایسیو ME17 است که ایسیویی بسیار ظریف و گران قیمت است .

 

عملکرد سنسور اکسیژن :

سنسور اکسیژن در منیفولد اگزوز نصب شده است تا میزان اکسیژن نسوخته در اگزوز را هنگام خروج اگزوز از موتور کنترل کند. نظارت بر سطح اکسیژن در اگزوز راهی برای اندازه گیری مخلوط سوخت است. به ایسیو گزارش می‌دهد که آیا مخلوط سوخت غنی اکسیژن کمتر یا بیشتر می‌سوزد.

سنسور اکسیژن مانند یک ژنراتور مینیاتوری عمل می‌کند و زمانی که گرم می‌شود ولتاژ خود را تولید می‌کند.

داخل پوشش تهویه شده در انتهای سنسور که به منیفولد اگزوز پیچ می‌شود یک لامپ سرامیکی زیرکونیومی قرار دارد.

لامپ از بیرون با یک لایه متخلخل از پلاتین پوشیده شده است.

 

انواع سنسور اکسیژن از نظر گرم کن یا هیتر
سنسور اکسیژن به کار رفته در خودروهای قدیمی انژکتوری که از نوع بدون گرم کن بوده مانند پراید مدل کیا (زیمنس قدیم) و معمولاً این سنسور دارای تک سیم است
بنابراین این نوع خودروها به دلیل نداشتن گرمکن در سنسور اکسیژن چند دقیقه اول روشن شدن موتور خودرو بد کارکرده همراه با لرزش موتور و آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد و بعد از گرم شدن موتور مشکل برطرف می‌شود البته امروزه از این نوع سنسور در خودروها استفاده نمی‌شود.


نکته : دمای کارکرد سنسور اکسیژن بین ۳۰۰ درجه سانتی گراد الی ۹۰۰ درجه سانتیگراد است


سنسور اکسیژن از نوع گرمکن دار (HEGO)
امروز سنسور اکسیژن به کار رفته در خودروهای انژکتوری از نوع گرمکن دار بوده به دلیل مزایای فراوانی که این نوع سنسور اکسیژن نسبت به نوع قبلی دارد و دارای چهار پایه یا پین می‌باشند که پایه های ۱ و ۲ برای گرمکن سنسور اکسیژن و پایه های ۳ و ۴ برای خود سنسور است

 

نقش گرمکن در سنسور اکسیژن
گرمکن سنسور اکسیژن از نوع مقاومت PTC (یعنی با افزایش دما مقاومت نیز افزایش می‌یابد و بالعکس) است. برای اینکه واحد کنترل الکترونیکی بتواند از همان لحظه اول روشن شدن خودرو خروج دود موتور اطلاعاتی را دریافت کند که بتواند پیوسته نسبت مخلوط سوخت به هوا را کنترل کند سنسور اکسیژن نیاز به گرم کن پیدا می‌کند برای اینکه سنسور اکسیژن بتواند از همان لحظه اول روشن شدن موتور اطلاعات غلیظ یا رقیق بودن سوخت را از روی دود موتور به واحد کنترل الکترونیکی ارسال کند نیاز به این دارد که دمای سنسور اکسیژن حداقل به ۳۰۰ درجه سانتیگراد برسد که دمای دود خروجی موتور در اوایل روشن شدن موتور به این دما ۳۰۰ درجه سانتیگراد نمی‌رسد بنابراین برای رسیدن به این دما نیاز به یک گرم کن است که بتواند از همان لحظه اول روشن شدن موتور بلکه قبل از آن لحظه باز شدن کامل سوئیچ دمای سنسور اکسیژن را به دمای حداقل کارکرد سنسور برساند تا بتواند اطلاعات را به واحد کنترل الکترونیکی جهت اصلاح مصرف سوخت ارسال کند.


اساس کار
سنسور اکسیژن در حقیقت تولید کننده ولتاژ برق به روش شیمیایی از طریق دود خروجی همانند یک باتری کوچک است که با توجه به میزان اکسیژن موجود در دود ولتاژ تولید می‌کند به این صورت که اختلاف تعداد اتم های اکسیژن بر روی لایه داخلی و خارجی سنسور اکسیژن باعث شده که لایه دی اکسید زیرکونیوم با لایه سرامیکی یونیزه شده و باعث ایجاد اختلاف پتانسیل ولتاژ در لایه داخلی و خارجی می‌شود که اگر میزان اکسیژن موجود در دود کم باشد مخلوط غنی باشد اختلاف اکسیژن بین هوا داخل سنسور اکسیژن کروز و اکسیژن موجود در دود زیاد شده و در نتیجه ولتاژ بیشتری تولید می‌کند حدودا ۵۰۰ الی ۹۰۰ میلی ولت و بالعکس اگر میزان اکسیژن موجود در دود زیاد باشد مخلوط رقیق است اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن کروز و اکسیژن موجود در دود کم شده و در نتیجه ولتاژ کمتری تولید می‌کند حدوداً ۵۰ الی ۵۰۰ میلی ولت.


مکان نصب سنسور اکسیژن


مکان نصب سنسور اکسیژن بوش  به عکس نام سنسور است یعنی سنسور اکسیژن به طور کلی در مسیر دود خروجی از موتور نصب میشود.
در تعداد محدودی از خودرو های انژکتوری سنسور اکسیژن روی لوله اگزوز مابین کاتالیست و مانیفولد دود قرار میگیرد.
امروزه در اکثر خودروهای انژکتوری سنسور اکسیژن ME17 دقیقا روی مانیفولد دود نصب می‌شود مانند پراید و ۲۰۶ و زانتیا و غیره


نکته
توصیه می‌شود سنسور اکسیژن تقلبی استفاده نکنید و در موقع تعویض از سنسور اکسیژن اصلی استفاده کنید


اثرات خرابی سنسور اکسیژن
خرابی سنسور اکسیژن در خودرو اثرات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت از جمله.
افزایش بیش از حد مصرف سوخت در بعضی خودروها آزمایشاتی که انجام گرفته است نشان می‌دهد که خرابی سنسور اکسیژن سبب افزایش ۱/۳ الی۲ برابری مصرف سوخت می‌شود و خروج دود آبی از اگزوز سبب لرزش پیوسته و مداوم دور موتور می‌گردد و نیز سبب خرابی زودهنگام کاتالیست میشودو همچنین افزایش چند برابری آلودگی اگزوز


نکته
در بعضی از خودروها از دو سنسور اکسیژن در مسیر دود خروجی از موتور استفاده می‌شود مانند زانتیا پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و غیره که یکی از سنسورهای اکسیژن قبل از کاتالیست سنسور اکسیژن بالا دست معمولاً روی مانیفولد دود و دیگری بعد از کاتالیست سنسور اکسیژن پایین دست قرار می‌گیرند که سنسور اکسیژن دومی یعنی پایین دست جهت کنترل عملکرد کاتالیست مورد استفاده قرار می‌گیرد


عیب یابی سنسور اکسیژن
با استفاده از دستگاه دیاگ در صورت خرابی سنسور اکسیژن خطای این سنسور در حافظه کنترل الکترونیکی ثبت شده و سبب روشن شدن چراغ چک در صفحه داشبورد می‌گردد که ابتدا خطا را پاک کرده و سپس به تجزیه و تحلیل پارامترهای مربوط به سنسور اکسیژن می‌پردازیم حتما یکبار برنامه ریزی انجام دهید.

 

نکته
در صورت خرابی سنسور اکسیژن ولتاژ ارسالی سنسور اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی در قسمت پارامتر های دستگاه دیاگ روی ۴۴۹ یا ۴۵۹ میلی ولت ثابت مانده و یا روی یک عدد دیگری ثابت مانده و تغییر نمی‌کند و در حالت سالم بودن سنسور اکسیژن me17 و درست عمل کردن آن ولتاژ ارسال سنسور اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی بین ۵۰ میلی ولت الی ۹۰۰ میلی ولت دائم در حال تغییر است


با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت اهم متر و ولت متر)
آزمایش خود سنسور اکسیژن me17
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی ولت متر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل مربوطه قرار داده و دو سر سیم مشکی و قرمز را به پایه های ۳ و ۴ سنسور اکسیژن me17 متصل کرده و ولتاژ خروجی سنسور با توجه به دود خروجی موتور را اندازه گرفته و یادداشت کنید چنانچه ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن ME17 بوش در حال غلیظ یا رقیق بودن دود ثابت بماند و تغییری نکند سنسور معیوب بوده و باید تعویض گردد


آزمایش گرمکن سنسور اکسیژن

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهمتر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل های مربوطه قرار داده و دو سر سیم مشکی و قرمز را به پایه های یک و دو سنسور اکسیژن me17 متصل کرده و میزان مقاومت گرمکن را در دماهای مختلف اندازه‌گیری کرده و با جدول استاندارد مربوطه مقایسه نمایید در صورت داشتن اختلاف زیاد و یا عدم تغییر مقاومت در دماهای مختلف گرمکن سنسور اکسیژن me17 معیوب بوده و باید تعویض گردد.

 

توجه کنید مقاومت گرمکن در دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد برابر سه بوده و از نوع PTC است

.

نکته :قبل از تعویض سنسور اکسیژن حتما از صحت و سلامت سوزن انژکتور اطمینان حاصل کنید چون در صورت نشتی مدام سوزن انژکتور سنسور اکسیژن اطلاعات غنی شده سوخت دریافت می‌کند تا زمانی که چراغ چک را روشن کند

 

نکته
امروزه در اکثر خودروهای انژکتوری برای سیستم سوخت رسانی انژکتوری تعداد هشت یا نه سنسور به کار رفته است که به طور کامل توضیح داده شد اما در بعضی از خودروها از سنسور های دیگری مانند سنسور شتاب سنج عمودی،سنسور ارتفاع سنج و کیفیت سنج روغن و غیره نیز استفاده می‌کنند


نکته اصلی برای تمامی سنسورها
ارتباط تمامی سنسور ها با واحد کنترل الکترونیکی از نظر فیزیکی و ظاهری با چند رشته سیم است اما اطلاعات ارسالی تمام سنسور ها به واحد کنترل الکترونیکی به صورت پارامتری به نام ولتاژ است یعنی در حالت ها و موقعیت های مختلف ولتاژهای مختلفی به واحد کنترل الکترونیکی توسط سنسور ها ارسال می‌شود.

خانهورود به حساب کاربریآخرین تراکنش هاسبد خرید

تهران -شهرزیبا -خیابان شربیانی شرقی - پلاک 92
شماره تماس :
61 67 276 0912
61 67 206 0903

instagramtelegramwhatsupigap
پرداخت در محلپرداخت در محل7 روز ضمانت بازگشت7 روز ضمانت بازگشتضمانت اصل بودن کالاضمانت اصل بودن کالاتحویل اکسپرستحویل اکسپرس
جستجو
معرفی ما

فروشگاه اینترنتی دنا یدک
61 67 276 0912
61 67 206 0903
2465 021-5102

نمایش بیشتر
فیلتر شکن اول روشن کنید
سلام از گزینه های پایین راه های تماس با ما رو انتخاب کنید
1- تماس تلفنی 2-تلگرام 3-واتس آپ 4-ایتا 5-روبیکا
تماس تلفنی
پشتیبانی تماس تلفنی
چطور میتونم کمکتون کنم؟